fredag 31. juli 2009

Velkommen til Ingrids treskjærerblogg!



Det finnes mange sjeler der ute som lurer på hva i all verden det egentlig er jeg driver med på Dovre. Treskjæring, jaha-ja, sier du det, akkurat, ja, men si meg, uhum: Hva vil det si? Hva gjør du? Hva lager du? Hva skal det brukes til? Hvordan ser det ut? Er det gøy?

- JA! Det er kjempegøy!

Og det er det jeg har tenkt å vise på denne eksklusive bloggen om treskjæring. Eksklusiv, ja, for treskjæring er et handverk som ganske få mennesker har kjennskap til , har jeg inntrykk av. Iallefall de fleste jeg støter på. Inkludert meg selv, før jeg fant ut at jeg skulle begynne med det. Jeg ante jo ikke hva jeg gikk til, men plutselig var jeg der, og så endte jeg opp med å søke meg videre som lærling. Og for dere som ikke vet hva det er snakk om, så er det altså Handverksskolen i treskjæring på Dovre, Skandinavias eneste treskjærerutdanning. Der går man først et år på skole, så to år i lære, og deretter kan man, om man er klar, ta svenneprøven og bli SVENN i treskjæring. Hvor kult er DET?

Det er så kult at jeg må skrive en blogg om det.



Bildet: Jeg studerer barokk-skjæring på orgelet i Dovre kyrkje

3 kommentarer:

  1. Hurra, Ingrid har blogg! Jeg gleder meg stort til å lese om dine treskjæringseskapader!:-)

    SvarSlett
  2. Ingrid! Du e så flink! Vi har nok alle visst at du skulle bli nå spesielt, og detta e jo bære heilt fantastisk! Glede mæ til mange flere bilda av livet og arbeidet ditt på Dovre!

    SvarSlett
  3. Så artig!! Glede meg til å følge deg på bloggen din, men håpa også å se deg live snart! Mange klæmma fra tante Gro

    SvarSlett