onsdag 18. november 2009

Hjem på oppdrag












Jeg og min mester Boni har vært i Trondenes kirke i Harstad og reparert et alterskap. Det vil si, vi har laget den manglende øverste halvparten av den ene søyla i skapet.
Det var utrolig lærerrikt og ikke minst morsomt å jobbe ute i felten, jeg følte i aller høyeste grad at jeg var viktig og betydningsfull og kunne gjøre noe som ikke hvem som helst andre kunne gjøre. Selv om jeg ikke skar så mye. Det var lett å bare overlate det til Boni. Èn ting var at vi hadde dårlig tid (bare 3 dager) og en annen var at det ikke var rom for å gjøre noe feil (man kan jo ikke bare begynne på nytt når man har et fly som venter). Men! Jeg brukte mye blyant, linjal, skyvelær, sag, hode og øyne. Og siste (fjerde) dagen ble jeg forlatt, skal innrømme at det var lettere å jobbe da, så jeg avslutta oppdraget med noen justeringer her og der, og tilpasset dingsen til nederste halvpart av søyla. Riktig så pent ble det.

Vi sto og jobba i kirka, rett framfor alteret, med et noe dårlig arbeidslys og noe dårligere arbeidshøyde. Hele første dagen gikk til å snekre, og hadde det ikke vært for min fantastiske bestemor, som oppsporet en båndsag, hadde vi vel holdt på med det andre dagen også. Nå liker jo jeg best å gjøre ting for hånd med klubbe og jern og høvel og biceps, men du verden så tidsbesparende det er med maskiner.
Det er en mann ved navn Arnt von Kalkar som har laget det søndre alterskapet, som vi fikk fikse på. Det er to alterskap til i samme kirke. Hovedalteret er laget av Bernt Notke, som er en nokså kjent treskjærer. Begge to arbeidet i Lubeck, treskjærermekkaet i Nord- Tyskland på 1400tallet. Det har seg sånn at alterskapene ble byttet med klippfisk, og om det stemmer at det en gang i tiden var 8 alterskap i trondenes kirke, ble det mye klippfisk på Lubeckerne. For jeg vil tro at de tok seg godt betalt for et slikt skap. De er veldig forseggjorte (søndre alterskap er finest!) selv om det trolig har foregått "masseproduksjon" av dem. Det kunne vi se av for eksempel risse- merkingene. Tenk, jeg har jobba med samme dings som noen har jobba med for 600 år siden. Det er kult det.






3 kommentarer:

  1. Flinke kusine Ingrid.
    1: Kommer du på søskenbarncup

    2: Jeg ønsker meg det bildet av deg mot vinduet, helst innramma! (julegave fra kusine til kusine).

    Imponert jeg.

    M

    SvarSlett
  2. 1: Ja, det er klart jeg gjør. Jeg og Olav kommer dessuten til å vinne i år.

    2: Jeg er smigret, og det er klart jeg vil gi bort et bilde av meg selv til min kusine.

    SvarSlett
  3. Tidsbesparende med maskiner, ja, men som han sa: "Alt godt arbeid må være håndens verk." ;-)

    Ingrid du e rå!

    SvarSlett