onsdag 12. mai 2010

Forgylling


















For noen uker siden var jeg i Oslo for å forgylle vignettene til prosesjonskorset. Jeg blir mer og mer fascinert av forgylling. I fjor da vi hadde forgyllerkurs tenkte jeg at mye gull kunne bli litt vel blingbling, men nå tenker jeg: MER GULL!
Dette er en olje- forgylling. Man kan også gesso- forgylle (gesso er en tykk blanding bestående hovedsakelig av kritt og hare- lim). Det er utrolig kult når de tynne, tynne gull- bladene schmokker seg fast i oljen. Rart hvordan man liker ting bedre når man vet prossessen bak. Og gull gjør seg utrolig bra på treskjæring. Det som er skummelt er at det avslører forferdelig mye. Har du et rufsete skjær, en dårlig linje eller en uvamnhet, så trer det fram når gullet kommer på...

5 kommentarer:

  1. Så gøy!!!
    Det gleder et lite gull hjerte å lese det du skriver :-)

    Gesso består forresten av : harelim, kritt og vann.

    KlemS

    SvarSlett
  2. neimen har du vært i byen uten å si ifra til kjære kusine. Håper du kommer innom neste gang, vi savner deg!

    Klem
    Marthe & Peter

    SvarSlett
  3. Det gjør jeg! Jeg lover :)

    SvarSlett
  4. Jeg tror kanskje det er best om jeg ikke forgyller den grytetingen min.

    SvarSlett
  5. Hahaha! Kanskje du har rett. Den er fin nok som den er :)

    SvarSlett