onsdag 14. oktober 2009

Riemenschneider





Jeg har vært i Tyskland, og der så jeg en veldig pen altertavle skåret av den kjente sør- tyske treskjæreren Tilman Riemenschneider. Det som er morsomt og bra med ham, er at han ikke malte skulpturene sine, noe som var ganske rart og nytt for de fleste i Tyskland på slutten av 1400- tallet. Er det ikke vakkert?

Tilman levde fra omtrent midten av 1400- tallet til 1531. Denne altertavlen sto ferdig i 1505, og du finner den i St. Jakobs kirke i Rothenburg. Renessansen hadde riktig nok vart en god stund da, men jeg vil vel like gjerne kalle dette sen- gotikk. Vi kan si det er en blanding. Gotikk fordi det er en altertavle i en katolsk kirke med alle dens regler om hvordan en altertavle skal være, de veldig stiliserte og krøllete hårsveisene, de madelaktige øynene og smale munnene, bladverket, høyden (den er 9 meter høy!) og lyset (legg merke til de gotiske vinduene bak Jesus og disiplene der de spiser det siste måltid). Renessanse fordi skulpturene er naturalistiske; ansiktene er veldig uttrykksfulle, foldekastene kompliserte og forseggjorte, og dessuten er det relativt mye bevegelse, liv og action.
Hvis jeg noen gang blir så flink til å skjære foldekast, skal jeg skjære en altertavle til kirka på Sortland :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar